Ny produktplatform til Bisnode

Bisnode har en markedsførende position i Danmark. En konsolidering i branchen har medført en række identiske produkter baseret på forskellige platforme. Det blev derfor besluttet at samle disse på en ny fælles platform, Bisnode Profiler

Bisnode og de mange data

Bisnode er en førende Data og Analytics virksomhed i Europa med aktiviteter i 18 lande og 2.400 ansatte. Virksomheden er specialiseret i indsamling og forædling af data om virksomheder, enkeltpersoner og ejendomsoplysninger fra både offentlige og private kilder. Bisnode arbejder med konceptet ”smart data”, som gør brugeren i stand til at træffe intelligente beslutninger baseret på fakta og data. Målgrupperne findes bredt indenfor finansielle services, som anvender data til kreditvurdering og overvågning samt marketing og salg, eller som planlægger kampagner og udvælger kundeemner på baggrund af beriget data.

Immeo har været en god sparringspartner i forbindelse med strategien for vores løsning. Deres erfaring er kommet os til gode, og vi har følt de har sat sig ind i vores forretning for på den måde at kunne rådgive os bedst muligt.

Birgitte Krabbe Olesen

Product Manager

Bisnode Profiler

Bisnode har en markedsførende position i Danmark. En konsolidering i branchen har medført en række identiske produkter baseret på forskellige platforme. Det blev derfor besluttet at samle disse på en ny fælles platform, Bisnode Profiler, hvor det er muligt at tilbyde brugeren tilpassede moduler og funktioner. Løsningen skulle samtidig være skalerbar, så den kan anvendes i andre markeder og på skræddersyede kundeportaler. 

Bisnode Profiler fungerer som en DataHub, hvorfra brugeren alene i Danmark får adgang til markedets mest komplette og berigede datasæt på mere end 850.000 aktive virksomheder. Data bliver præsenteret i et overskueligt responsivt design, hvor brugeren hurtigt kan få overblik og blive guidet til væsentlige beslutninger, som kreditværdighed og håndtering af betalingsforhold. 

Der er fokus på en sammenhængende arbejdsgang, hvor brugeren har mulighed for at trække risikoprofiler, oprette overvågninger og modtage push-notifikationer på tværs af sin egen kundeportefølje. 

Bisnode Profiler giver mulighed for at planlægge og eksekvere sine målrettede marketingaktiviteter på baggrund af segmentering fra den tidlige udvælgelse af emner til løbende opdatering af relevante profiler. Dette sker igennem en avanceret målgruppesøgning, hvor det er muligt at overføre kundeemner til CRM.

Fokus ligger på brugervenlighed, da løsningen skal favne bredt og både understøtte daglige brugere med personlige værktøjer samt brugere, som kun anvender løsningen til meget specialiserede opgaver. Løsningen er opbygget af moduler, som indkapsler funktionalitet der tidligere fungerede som enkeltprodukter. Alle moduler fungerer enten som en helhed eller kan tilkøbes enkeltvist.

Bisnode Profiler er abonnementsbaseret og indeholder et særskilt administrationsmodul, hvor kunderne selv kan administrere rettigheder og brugerkonti. Det har lettet presset på Bisnodes egen kundeservice, som tidligere skulle administrere rettigheder på tværs af mange typer produkter og platforme.

Processen med at have udviklerne fra Immeo siddende på vores kontor, har fungeret upåklageligt. Det har sparet os for meget tid og misforståelser. Samtidig har vi følt, at Immeo har taget ejerskab på vores løsning og har sat sig ind i de problematikker og udfordringer vi har haft, som var de en integreret del af Bisnode.

Birgitte Krabbe Olesen

Product Manager, Bisnode

Om løsningen

Immeo har hjulpet Bisnode med at implementere Bisnode Profiler, som første fase i etableringen af en nordisk produktplatform baseret på Episerver CMS. Valget faldt på Episerver, da det kombinerede muligheden for en serviceorienteret arkitektur med redaktørvenlige værktøjer. EPIServer styrer visning af data i et responsivt design samt rettigheder og adgang til de enkelte moduler.

Løsningen er bygget med responsivt design med anvendelse af avancerede grafiske elementer på kurver og grafer til visualisering af data. Komplekse funktioner som målgruppesøgning er bygget i AngularJS, så brugeren får en app-like oplevelse.

Løsningen kan udvides til alle Bisnode lande og indeholder et redaktionelt miljø med styring af sprogvarianter og guidetekster, som kan anvendes på tværs af løsningen. Det gælder også tilpassede løsninger, hvor Bisnode skal levere en løsning med et tilpasset kundedesign (whitelabel). Immeo har været ansvarlige for arkitektur, implementering af Episerver CMS samt etablering af data integration.

Episerver er integreret med et Data service lag og en søgning baseret på Boolware. Dataservicen kan udover Bisnode data også importere øvrige datakilder, herunder kundens egne data. Data bliver udstillet på tværs af løsningen via Boolware, hvilket sikrer både skalering og performance på løsningen.

Resultater

Det nye Bisnode profiler har fået en meget positiv modtagelse. Det blev lanceret i 2016 og har allerede udfaset tidligere produkter rettet mod 250+ virksomheder uden mærkbart tab af kunder, hvilket var en risiko i migreringen. I den næste bølge vil endnu 600+ virksomheder blive migreret til løsningen. Når udrulningen er komplet vil Bisnode alene i Danmark servicere mere end 4.000 virksomheder på løsningen.

Resultaterne af den danske udrulning har være så overbevisende, at øvrige markeder ligeledes planlægger brug af løsningen, hvilket vil skabe store synergieffekter på tværs af koncernen.

Vi er meget tilfredse med resultatet og arbejder tæt sammen med Immeo for at udvikle løsningen yderligere, ved hjælp af input fra kunder og interne brugere af portalen.

Birgitte Krabbe Olesen

Product Manager, Bisnode

Kontakt os for mere information

Simon Aisen

Partner, Strategisk Rådgivning

+45 2222 0260

sai@immeo.dk