Filter

Michael Brenner: Marketing har et marketingproblem

Hårde ord, når man som marketingansvarlig hver eneste dag kæmper for at ramme sin målgruppe, skabe mersalg, generere leads og holde ledelsen tilfreds. Ordene er Michael Brenners og stammer fra hans indlæg på Immeos event om content marketing. Michael er marketingguru, forfatter og CEO for Marketing Insider Group. Han ser dagligt eksempler på, at marketingtiltag ikke bliver brugt, ikke rammer plet eller udelukkende bliver produceret, fordi ledelsen har bedt om det.

Gode råd som er værd at følge

Michael Brenner siger, at marketing er den del af organisationen, der scorer lavest, når man spørger ledelsen om, hvem de har tillid til. Udsagn som, ’50 pct. af alle marketingtiltag virker ikke – man ved bare ikke på forhånd hvilke 50 pct.’, er heller ikke just med til at øge tiltroen til marketing. Ifølge Michael Brenner skal marketingfolk bliver bedre til at sælge sig selv. I dag hvor alting kan måles og gøres op i tal, ligger der en opgave foran marketingfolk i at berettige deres eksistens og vise konkrete resultater overfor ledelsen. Før det er muligt, skal der naturligvis skabes nogle resultater, der er værd at vise frem. Også her har Michael Brenner nogle gode råd, som er værd at følge: 

  1. Husk, at din virksomhed og dens produkter ikke interesserer andre end dig og virksomheden.
  2. Lad være med at tænke i salg og lead-generering, når du skaber content og andre marketingtiltag – tænk i indhold der skaber værdi for målgruppen.
  3. Tænk på at skabe resultater frem for at gøre, som ledelsen ønsker. Gode resultater vil under alle omstændigheder være det ledelsen ønsker.
  4. Tag udgangspunkt i målgruppens behov og interesser, når du skaber content.

Hvorfor laver vi det, vi ved ikke virker?

Tag udgangspunkt i målgruppens behov. Ja tak, det gør jeg da også, tænker du nok. Men er du i virkeligheden bevidst om hvilke behov og interesser, din målgruppe har? Hvad leder de for eksempel efter på nettet? Hvis man uden skelen til brancher og andet, tager det, der er mest populært på nettet. Ja, så er det søde hundehvalpe og babyer. Det kan du jo ikke bruge til noget, hvis din virksomhed lever af at sælge Business Intelligence-løsninger. Så er du i stedet nødt til at sætte dig ind i hvilke udfordringer din målgruppe står overfor, inden nogen fortæller dem, at det er en BI-løsning, de har brug for. Hvad vil de søge efter på nettet, hvis de skal have løst disse udfordringer. Det er blandt andet de søgeord, du skal bygge dit content på.

60 pct. af al content bliver aldrig brugt

Hvis du stadig med overbevisning i stemmen kan holde fast i, at du altid tager udgangspunkt i din målgruppes behov og interesser, ja så tilhører du et lille, eksklusivt fåtal. For en anden af Michael Brenners teser er, at 50-60 pct. af alt det content der genereres ikke bliver brugt eller læst, 56 pct. af al den demand generation, der laves, giver ingen leads og sidst men ikke mindst, 80 pct. af alle marketingfolk gør, hvad de får besked på, selvom de ved, det ikke virker. Så med andre ord, hold op med at spilde marketingbudgettet, undgå at skade dit brand, og lad være med at lave det, du godt ved ikke virker. Vis i stedet marketingafdelingens værdi via de resultater, den skaber. Med nutidens teknologi er det ikke alene muligt at (for-)følge sin målgruppe helt ned til deres foretrukne tyggegummimærke. Der er omvendt også langt bedre muligheder for at måle på, hvilke aktiviteter der fører til engagement – og måske endda køb – i målgruppen.

Artikel-Michael Brenner: Marketing har et marketingproblem