Filter

Ny og forbedret content-platform til L’Oréal – Because they’re worth it

Med 45 forskellige brands, 82.600 medarbejdere på verdensplan – heraf 950 i Norden, en omsætning på 26 milliarder euro og ikke mindst en historie, der strækker sig 100 år tilbage i tiden, er L’Oréal verdens førende inden for skønhed. L’Oréal har hovedkontor i Frankrig og forhandles i dag i hele verden. Afhængig af brand distribueres produkterne online, i stormagasiner, på apoteker, til frisører, i skønhedsklinikker og diverse detailbutikker.
Med så mange brands og forskellige målgrupper, får man også en utrolig diversitet i budskaber og behov for information. Al content udvikles på fransk og skal versioneres til de forskellige markeder, det tager tid og trækker ressourcer ud af organisationen – især på grund af det meget tunge og forældede system, man tidligere arbejdede i. Hos den nordiske hub, som ligger i Danmark, har man hele fire markeder, der skal serviceres, hvilket naturligvis trækker ekstra meget på organisationens ressourcer. 

kundecase, L'Oreal, enterprise PIM

Mindre salg - mere fakta

Tidligere har man hos L’Oréal fokuseret meget på salg af produkter i sin kommunikation. Men man mærker nu, at tendensen begynder at gå i en anden retning.

“Modtagerne bliver oversvømmet af salgskampagner fra alle sider og vil derfor automatisk filtrerer det mest fakta-baserede og relevante indhold fra. Og hvad er der så tilbage, hvis vi primært har sendt dem salgsinformation,” siger Sepher Bashari, som er Nordic Digital Content Manager.


Hos L’Oréal har man derfor lagt en ny strategi for sin kommunikation. Målgruppen skal ikke bombarderes med købsbudskaber men udelukkende med relevante og brugbare informationer om for eksempel indhold, trends, teknikker og anvendelse. De skal også have adgang til selv at hente den information, de ønsker.

“I B-t-B-delen af L’Oréal, hvor kunderne typisk er fagfolk som frisører, kosmetologer og lignende, er det langt mere relevant at fortælle om effekt, anvendelse, indhold, økologi, og lignende end om ’dejlig duft’, ’smukt ydre’ og lignende subjektive og salgsrelaterede oplysninger,” siger Sepher Bashari.

Ny back-end-platform

For at gøre informationen tilgængelig for hele organisationen har man valgt at samle alt i InRiver. InRiver er en ny back-end-platform, der forbinder hele huset og indeholder al content for eksempel social media kits, technical guides, PR-materiale, farvekataloger og lignende. Materialet er tilgængeligt for alle medarbejdere og kan nemt hentes og distribueres via InRiver.
InRiver, der er leveret af Immeo, er et agilt system, der blandt andet gør det muligt for L’Oréal at onboarde kunder og partnere langt hurtigere end tidligere. Hvor det før kunne tage uger, inden en kunde fik adgang til systemet, sker dette nu lynhurtigt via InRiver.

Det tidligere tunge oversættelsesarbejde sker nu også på en langt mere fleksibel måde.

“Vores bureau LanguageWire har direkte adgang til indhold via InRiver og kan oversætte, uploade og løbende redigere. Indholdet kan desuden tilgås direkte fra alle lande, uden at de først skal sendes rundt. Det betyder en kolossal tidsbesparelse,” siger Sepher Bashari.

Det koster kage

“At samle alt materiale på ét sted og få organisationen vænnet til at bruge den fælles platform, er ikke helt let. Det har kostet intern træning, ændring af medarbejdernes tankegang og ikke mindst kage til møderne - masser af kage,” fortæller Sepher Bashari.


Men resultaterne er heller ikke udeblevet. Og sparet tid og ressourcer er ikke det eneste, L’Oréal har opnået med det nye back-end-system.

“Vi har fået én samlet database, medarbejderne er i langt højere grad end tidligere begyndt at tage ejerskab på løsningen, og måske vigtigst af alt – vores partnere og kunder er glade for løsningen. De kan nemt og hurtigt få adgang til den information, de har brug for. Vi får langt færre mails med spørgsmål fra partnerne i forbindelse med produktlanceringer, end vi gjorde tidligere,” siger Sepher Bashari.