Ny og forbedret content-platform til L’Oréal – Because they’re worth it
Mindre salg - mere fakta
Tidligere har man hos L’Oréal fokuseret meget på salg af produkter i sin kommunikation. Men man mærker nu, at tendensen begynder at gå i en anden retning.
“Modtagerne bliver oversvømmet af salgskampagner fra alle sider og vil derfor automatisk filtrerer det mest fakta-baserede og relevante indhold fra. Og hvad er der så tilbage, hvis vi primært har sendt dem salgsinformation,” siger Sepher Bashari, som er Nordic Digital Content Manager.
Hos L’Oréal har man derfor lagt en ny strategi for sin kommunikation. Målgruppen skal ikke bombarderes med købsbudskaber men udelukkende med relevante og brugbare informationer om for eksempel indhold, trends, teknikker og anvendelse. De skal også have adgang til selv at hente den information, de ønsker.
“I B-t-B-delen af L’Oréal, hvor kunderne typisk er fagfolk som frisører, kosmetologer og lignende, er det langt mere relevant at fortælle om effekt, anvendelse, indhold, økologi, og lignende end om ’dejlig duft’, ’smukt ydre’ og lignende subjektive og salgsrelaterede oplysninger,” siger Sepher Bashari.
Ny back-end-platform
For at gøre informationen tilgængelig for hele organisationen har man valgt at samle alt i InRiver. InRiver er en ny back-end-platform, der forbinder hele huset og indeholder al content for eksempel social media kits, technical guides, PR-materiale, farvekataloger og lignende. Materialet er tilgængeligt for alle medarbejdere og kan nemt hentes og distribueres via InRiver.
InRiver, der er leveret af Immeo, er et agilt system, der blandt andet gør det muligt for L’Oréal at onboarde kunder og partnere langt hurtigere end tidligere. Hvor det før kunne tage uger, inden en kunde fik adgang til systemet, sker dette nu lynhurtigt via InRiver.
Det tidligere tunge oversættelsesarbejde sker nu også på en langt mere fleksibel måde.
“Vores bureau LanguageWire har direkte adgang til indhold via InRiver og kan oversætte, uploade og løbende redigere. Indholdet kan desuden tilgås direkte fra alle lande, uden at de først skal sendes rundt. Det betyder en kolossal tidsbesparelse,” siger Sepher Bashari.
Det koster kage
“At samle alt materiale på ét sted og få organisationen vænnet til at bruge den fælles platform, er ikke helt let. Det har kostet intern træning, ændring af medarbejdernes tankegang og ikke mindst kage til møderne - masser af kage,” fortæller Sepher Bashari.
Men resultaterne er heller ikke udeblevet. Og sparet tid og ressourcer er ikke det eneste, L’Oréal har opnået med det nye back-end-system.
“Vi har fået én samlet database, medarbejderne er i langt højere grad end tidligere begyndt at tage ejerskab på løsningen, og måske vigtigst af alt – vores partnere og kunder er glade for løsningen. De kan nemt og hurtigt få adgang til den information, de har brug for. Vi får langt færre mails med spørgsmål fra partnerne i forbindelse med produktlanceringer, end vi gjorde tidligere,” siger Sepher Bashari.