10 ting du bør overveje for at booste dit online salg – også når Corona er overstået

Hjemmekarantæne og ekstra tid til rådighed giver virksomheder nye muligheder for øget salg via onlineshopping. Trods coronausikkerhed er folk fortsat købelystne. Men virksomhederne skal huske at sikre den relevante, kreative og engagerende købsoplevelse i deres webshops for at bevare deres kunder. Vejen til den gode købsoplevelse og øget salg går gennem noget så banalt som produktinformation.

Af: Eva O’Reilly, Senior Consultant i Immeo

Hvordan tør jeg købe et produkt jeg ikke kan sende tilbage?

Mens vi alle sidder hjemme i isolation, er onlinesalget boomet. Butikker, som aldrig før har været online, lancerer webshops som må lukke ned for annonceringen bare for at håndtere alle de nye besøgende.

Nogle ting er nemmere at sælge online end andre. Og de fleste fejlkøb kan man altid bare sende tilbage igen. Men hvad med dem man ikke kan, fx beauty-produkter som make-up, cremer, ansigtsmasker m.m.

Jeg er ikke bare i hjemmeisolation, jeg er også ved at flytte, så mine skuffer har sjældent fået en grundigere gennemgang end de får nu. Mens jeg smider produkter ud, som jeg ikke har brugt i flere år, og kigger på et ansigt, som ikke har set make-up siden landet blev lukket ned, tænker jeg, at det ville være dejligt at forkæle mig selv med nogle nye produkter.

Men hvordan kan jeg være sikker på, at jeg køber det rigtige når jeg ikke kan få den rådgivning jeg er vant til og ikke kan prøve produkterne når jeg sidder i isolation langt ude på landet?

Når det ikke drejer som et gen-køb af et produkt jeg allerede bruger, hvad skal der så til for at sikre, at jeg køber det rigtige produkt og ikke skal finde en veninde, som kan bruge mit fejlkøb?

Voksende onlinesalg af skønhedsprodukter stiller større og større krav til webshops. Hvordan kan du som beauty webshop bedst klæde mig på til et godt køb?

10 gode råd når du skal sælge beauty online:

1. Produktnavnet

Produktnavne kommer typisk fra ERP-systemer og er derfor fyldt med interne forkortelser, som ingen mening giver for forbrugeren. Når jeg ser produktet på shoppen skal jeg straks vide hvilket brand det kommer fra og hvad det er - uden interne forkortelser og smarte salgsnavne.

2. Produktbeskrivelsen

Her skal jeg forføres med en sælgende, fængende tekst. ‘Vandfast mascara’ fortæller mig ikke hvorfor jeg skal bruge penge på netop denne her og ikke på en af de hundrede andre vandfaste mascara i sortimentet.

3. Filtre og attributter

Jeg skal hurtigt kunne danne mig et overblik over hvilke attributter produktet har, og se om produktet passer til min alder, hudtype og ønsker.

4. Produkttaksonomien

Jeg skal også hurtigt kunne navigere gennem produkttaksonomien (webshoppens hierarki) for at finde de produkter, som jeg gerne vil have, f.eks: 

Hudpleje - ansigtspleje - creme - dagcreme

Make-up - ansigt - læber - læbestift

5. Packshots

Giv mig lyst til at købe produktet ved at vise mig nogle lækre billeder. Det har en stor betydning for din online merchandising, at produkterne i samme kategori er vist på samme måde, især i oversigten, ellers kan din pæne webshop hurtigt begynde at ligne en rodebutik.

Tænk også over hvilket lys produkterne skydes i, det har en indflydelse på hvordan de ser ud, når jeg sidder i stuen og handler.

6. Swatches

En swatch er en lille prøve, som regel af farve, mønster eller konsistens. I beauty webshoppen er den et billede, som klart viser farven og konsistensen af produktet. Dvs. at jeg straks kan se om det er en mat (ikke interesseret) læbestift eller en cremet (ja tak). Det er absolut ikke godt nok bare at vise mig swatchen som en lille bitte firkant eller, endnu værre, bare som en flad HEX farvekode.

7. Videoer

Vis mig hvordan jeg skal bruge produktet. Lav en “Get the look” video som også opfordrer til mersalg. Når jeg har set videoen vil jeg gerne kunne lægge alle produkterne i kurven med et enkelt klik.

8. Mersalg

Vis mig relevante produkter i “Du vil måske også synes om” eller “Andre købte også” kategorier. Hvis jeg kigger på en dagcreme, så vis mig at der også findes serum, øjencreme og natcreme i serien.

9. AI

Kan jeg prøve produktet virtuelt, så kan jeg faktisk mere end hvad jeg kan i den fysiske butik. Der er ingen over 13 år, der prøver 20 læbestifter mens de står i en butik, men virtuelt har jeg virkelig mulighed for at lege med farverne, og prøve noget som jeg måske normalt ikke ville vælge.

10. Anmeldelser

Jeg vil gerne se hvad andre mener om det her produkt. Levede det op til forventningerne? Er det pengene værd? Jeg vil måske også gerne dele mine oplevelser hvis jeg køber det. Jeg får også et indtryk af webshoppens kundeservice når jeg ser om de har svaret på nogle af anmeldelserne.

Du kan gøre meget for at reproducere oplevelsen, som jeg ville få i butikken. Føler jeg mig sikker i mit køb er chancen langt større for, at du får en tilfreds kunde, som kommer igen. Selvom jeg godt ved, jeg ikke kan returnere mit køb.

En helstøbt købsoplevelse sker med fuld kontrol over produktdata

I disse corona-tider, med svigtende salg i fysiske butikker, er det ikke kun virksomheder, der sælger beauty-produkter online, som har brug for mere kontrol over hvordan salget af deres produkter opleves af deres kunder via deres webshops.

Alle virksomheder med et stort produktkatalog er nødt til at sikre konsistens af den måde deres produkter præsenteres på. På tværs af alle deres berøringspunkter med deres kunder. Det er afgørende for deres salg, at de har styr på al deres produktinformation.

Fundamentet for korrekt kontrol med produktinformation, forudsætter den rette produktinformationstyring (PIM). Med sådan et system kan virksomheder sikre et enkelt, sammenhængende kommercielt produktkatalog.  

Den rigtige PIM giver organisationen én enkelt sandhedskilde for deres produkter. Ikke alene kan produkterne styres herfra, men det giver også organisationen kapacitet til at levere overbevisende oplevelser for deres kunder, og skalere efter behov.

Med PIM er kunden sikret en helstøbt købsoplevelse - for produktkategorier, -beskrivelser og -navne er på plads. Det er nemt at søge og filtrere på produkter og alle former for markedsføringtiltag understøttes – uanset om det er tekster, billeder, videoer, reviews eller andre tiltag, der giver en bedre købsoplevelse og i sidste ende fører til salg og mersalg.