Der er et stort skifte undervejs, hvor fremtidens vindere bliver de virksomheder, som formår at reducere friktion eller omkostninger for kunderne og skabe et samlet værditilbud, som i mange tilfælde rækker ud over virksomhedens egne kerneydelser.
I en globaliseret digital tid, er det ikke kun pris eller produkter, der er det vigtigste konkurrenceparameter. Det er de ydelser og den brugeroplevelse, virksomhederne ligger rundt om eller på toppen af dens kerneforretning, som afgør om de vinder eller taber markedsandele. Det er nødvendigt at sætte sig i kundens sted og forstå kunderejsen set fra kundens perspektiv - også den af del af værdikæden hvor din egen virksomhed ikke indgår i. At identificere dette potentiale og eksekvere på det – dét er nøglen til succes.
Fremtidens vindere bliver dem, som formår at transformere deres forretningsmodel, produkter og services, til at indgå i digitale økosystemer. Således at virksomhedens kerneforretning og data kan aktiveres gennem digital integration, som skaber bedre oplevelser og relevans for kunderne.
Der er et centralt problem i vores brug af digitalisering. På den ene side digitaliserer vi som aldrig før, og mængden af data, vi har til rådighed stiger eksponentielt. Mange virksomheder og forretninger arbejder på at skabe nye digitale brugeroplevelser og services. Men på den anden side bliver vi begrænset af udbredt siloopdeling i både afdelinger og it-systemer. Det spænder ben for at virksomhederne reelt kan aktivere deres processer digitalt og drage nytte af de data, de har til rådighed på tværs af deres organisation eller blot sætte dem i spil ud mod kunderne.
Mange virksomheder arbejder med at tilføje nye digitale services oven på de eksisterende it-systemer uden også at ændre den fundamentale it-arkitektur. Det giver udfordringer. For mange af de eksisterende interne systemer er slet ikke designet og tænkt til at udstille data og understøtte digitale processer i forhold til både sikkerhed, skalering, og datakvalitet. Problemerne opstår derfor når man forsøger at tilkoble nye moderne digitale brugeroplevelser med de gamle it-systemer.