Efter et indsigtsfuldt besøg på Salesforces Agentforce World Tour 2025 i Øksnehallen står det klart, at mange virksomheder stadig befinder sig i den tidlige fase af at implementere digitale salgs- og serviceagenter.
18. marts 2025
Henrik Rasmussen
Director, Business Applications & Automation
Salesforce har med deres AI-baserede agenter vist en ambitiøs retning for fremtidens kundeinteraktion. Det er tydeligt, at potentialet er stort – men realiseringen halter - ofte fordi løsningerne ikke kobles tæt nok til den samlede forretning. Teknologien alene er ikke nok.
For at realisere det fulde potentiale kræver det mere end blot teknologi – det kræver en datadrevet og sammenhængende kundeplatform, hvor CRM, PIM, dataplatforme og legacy-systemer smelter sammen med AI – og med forretningen.
Autonome agenter åbner for nye muligheder i salgs- og serviceprocesser, men deres succes afhænger af et solidt fundament.
Det betyder, at virksomheder og offentlige organisationer skal sikre sig, at deres kundeplatform lever op til følgende kriterier:
Når virksomheder forener AI med strukturerede kundedata, skaber de en model, hvor rådgivning bliver mere præcis, salgsprocesser accelereres, og væksten skaleres effektivt.
Særligt inden for løsningssalg og kundeservice, hvor tillid og ekspertise er afgørende, kan AI og dataaktivering transformere kundeinteraktioner:
Flere virksomheder har allerede set markante forbedringer:
Skal man skabe reel forandring – og konkurrencefordel – kræver det, at man gentænker sit kundeengagement på tværs af hele forretningsmodellen. Ved at forbinde AI, data og forretningsprocesser i en sammenhængende kundeplatform, sikrer man